Sofia Vähäjylkkä: Mål 2017 vs 2018

torsdag 28 december 2017

Mål 2017 vs 2018

Jag har kollat bak i arkivet för att hitta mina nyårsmål från förra året men av nån anledning verkar jag inte ha publicerat dom, eller så ligger det inbäddat i nåt inlägg nånstans. Vad jag minns är iallafall punkterna nedan. Har jag uppfyllt dom?



Vara snällare mot mig själv
Nja. Det har gått både bra och dåligt. I och med min dipp med ätandet i våras/somras så kan jag inte påstå att jag varit snäll mot mig själv. Gick ner åtta/nio kilo på att dra ner på maten och det gjorde jag inte på ett hälsosamt sätt utan för att hjärnspöket (ätstörningen) återupplivades lite. Däremot har jag varit bättre på att inse mitt behov av egentid och vara ärlig med den. Så resultatet på denna punkt blir ett nja.

Äta bättre
Nej. Som sagt så tog hjärnspöket över litegrann, jag började undvika att träffa kompisar på grund av att jag skulle utsättas för situationer där jag skulle "få lov" att äta osv. Det vände runt september/oktober nångång och just nu så struntar jag totalt i vad jag äter eller inte. Och det är inte hälsosamt som jag äter nu heller. Det var de första månaderna på året som var riktigt bra men sedan har det gått utför.

Ta körkort

JA! Äntligen. Har haft denna punkt som mål i flera år och äntligen kan jag bocka av den. Det är en enorm frihet att ha körkortet i handen men också en enorm tyngd som släppt då jag haft detta som en ångestklump i halsen i flera år.


Äta bättre
Jag ska inte ge upp på denna punkten. Den första januari ska jag börja gå efter matschemat jag fick när jag hade anorexia. Jag har aldrig mått så bra och haft så bra energi och ork som när jag gick upp till normalt BMI och åt 5-6 gånger per dag. Det här målet är relativt svårt då hjärnspöket ibland gör sig påmind och absolut inte vill detta, men jag vet att jag aldrig mått så bra som då så det finns egentligen inga skäl till att inte göra detta. Jag hoppas långt in i min själ att detta blir bra och att jag inte låter konstiga röster påverka mig. Lite mer grönsaker, näringsrik mat och någon promenad eller simtur någongång då och då.

Multitaska mindre
Forskning har visat att multitasking är oeffektivt. Vi förlorar tid och hinner inte reflektera över det vi gör när vi gör flera saker samtidigt. Faktum är att man nästan aldrig kan göra fler saker samtidigt, en bra multitaskare är bara en som kan skifta fort mellan olika saker. Dessutom är det extremt stressande att se på tv, kolla Facebookflödet och samtala med en kompis samtidigt. Man är inte närvarande i något av det man gör till 100% och hinner inte reflektera innan man byter fokuseringspunkt. Jag vill multitaska mindre för min hälsas skull, för att jag ska vara mindre stressad och ha en lugnare tillvaro.
Att reflektera och analysera är något jag älskar att göra och jag vill inte gå miste om det heller.

Få mer utlopp för min kreativitet
Jag har så mycket kreativt i mig som inte kommer ut. Jag tar mig helt enkelt inte för. Jag har den senaste tiden tänkt nästan varje dag att jag vill måla men jag gör det inte. Jag vill experimentera mer med med kameran, pyssla och sitta och måla med akryl- och vattenfärger. Jag ska så fort jag har vägarna förbi åka in till stan och köpa ett block med akvarellpapper som jag kan sitta och kladda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)